torsdag 9. februar 2012

Makspulstest

I går var dagen opprunnen - jeg skulle ta makspulstest på Centrum Athletica. Etter at jeg først hadde misforstått oppmøtetidspunktet litt og dermed kom tre kvarter for tidlig, så ble vi samlet i resepsjonen og tatt inn på et rom hvor instruktøren ga en liten presentasjon av hva vi nå skulle gjennom. Makspuls er en av de tingene man må kjenne hvis man skal trene med pulsklokke, og fordi de vanlige formlene for å regne ut makspuls bare treffer 6 av 10, så er det en fordel å teste den. Pluss til Studentidretten som sørger for at du får en gjennomgang av hva makspulsen egentlig er før du tar testen!

Så bar det ned i sykkelrommet, hvor vi skulle gjennom en løype med lang oppvarming, så tre drag med progressivt høyere intensitet med solide pauser i mellom. I slutten av det tredje draget skulle vi peise på alt vi hadde og gi maksimalt. Det var fryktelig tungt, selvfølgelig, og jeg måtte gi meg når det begynte å brenne i lungene og halsen. Pulsen stanga i 184, og kom ikke noe høyere samme hva jeg gjorde. Jeg følte ikke beina stivne, men det var altså helt umulig å gi på mer. Jeg var ikke helt fornøyd med det, siden jeg trodde beina skulle si klarere fra, men når jeg tenker over det tror jeg det var helt greit. Det hadde tross alt begynt å prikke i beina rundt 170 i dragene før. Tommelfingerformelen på 220-alder skulle gi en makspuls på 188, mens denne Wikipedia-artikkelen siterer en studie som indikerer at formelen 205,8-(0,685xalder) er mer presis. Og vet du hva? Den formelen tilsier at jeg skulle ha en makspuls på 184. Så selv om det kan være snakk om noen slag feilmargin i den ene eller andre retningen, så er jeg ganske trygg på at jeg har funnet min makspuls - for spinning.

Makspulsen er nemlig idrettsspesifikk, fordi ulike idretter stiller ulike krav til kroppen. Løping innebærer visstnok en høyere makspuls, mens svømming en lavere. Nå er jeg uansett klar for å anskaffe meg en pulsklokke snart. Nå kjenner jeg makspulsen (184), og jeg kjenner hvilepulsen (ca 50). Det er et godt utgangspunkt for mer pulsbasert trening!

3 kommentarer:

  1. Hei Christer! Jeg var med som instruktørens "lille hjelper" på testen i går og har oppdaget bloggen din. Kult! Du har herved fått en ny leser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen som leser, og takk for god hjelp i går!

      Slett