fredag 23. september 2011

Jeg har god tid, sa skomageren...

...og spiste sin suppe med sin syl! Dette står det risset inn på hyllekanten over bord 11 på Fyret. Fyret er en oase i Oslos uteliv: trangt, overlessa med parafernalier og en eneste stor, upretensiøs hyllest til god mat, godt drikke og det gode liv ved sjøen, i dansk ånd, på Hvaler eller i akevittglasset. Fyret gjør som det vil, og har holdt stand i årevis. Her har jeg snakket politikk, flørtet, fyllet, spist og ledd. Her er det kort mellom bordene og høyt under taket. Fyret er én manns drøm, nå drevet mest av datteren hans, og tilbyr en underlig miks av smørrebrød, burgere, akevitt og hvalerpils. Denne hyllesten til Fyret er skrevet mens jeg luter mett over bord 11. Jeg var tidlig ute til en øl-avtale med min gode venninne Mali, og det ga meg anledning til å trekke inn den deilige "mann som nyter livet alene ved sitt bord med god mat og godt drikke"-følelsen som man absolutt ikke skal undervurdere, og som få steder i Oslo er like likefrem å kose seg med som på Fyret, hvor Fyretjentene er trivelige og serviceinnstilte til tusen! Jeg har nytt Nøgne Ø og Belgisk Satan over elgburger med andepaté og ostekake - begge deler fortreffelig! Det hele er selvfølgelig gjort mulig for meg av en fabelaktig spinningtime på Centrum Athletica - perfekt lagt opp av Lene, som jeg en gang gikk på Katta med. Så deilig kan altså livet være, mens man raser ned i vekt! God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar