mandag 1. oktober 2012

Slankekorpset 2: He's back, and he's meaner than ever!

Nå er det nok. Vekta viste 121,1 kg i dag, og midjemålet 133 cm. Det er opp 3 cm i livet og opp 6,5 kg i vekt siden det beste jeg hadde før sommeren. Jeg gremmes. Siste halvannen uka har jeg også vært tilbake i de uvanene som førte meg så galt av sted: Store pizzaer, feite burgere og poser med smågodt og sjokolade. Unnskyldningen jeg har brukt har vært at jeg har vært så sliten og stressa før doktorgradsprøven at jeg trengte å slippe opp på selvkontrollen. Og selvkontroll er en begrensa ressurs, så det har kanskje vært unnskyldelig når det har vært så mye jeg har måttet få til på kort tid. Prøveforelesning, disputas og ikke minst doktorgradsmiddagen gikk over all forventning, så det ga jo i og for seg resultater. Men jeg kan ikke fortsette sånn, og jeg vil ikke fortsette sånn. Faktisk så lurer jeg på om det har skjedd noe med "kjemien" i hodet mitt også - jeg fikk ikke like mye tilfredsstillelse av snop og junkfood som jeg hadde forestilt meg. Det føltes ikke så veldig godt.

Likevel vet jeg at det kommer til å bli beinhardt å gjeninnføre de gode vanene og kvitte meg med de dårlige. Jeg har prøvd halvhjerta i sommer og tidlig høst. Nå må jeg virkelig ta meg sammen: Det jeg har "tapt" i sommer og høst koster meg minst 3 måneders hardt arbeid, om ikke mer. Og det er bare for å vende tilbake til der jeg var. Jeg har appellert til deg før, og jeg gjør det igjen: Jeg trenger din hjelp også! Her er noen tips til hvordan du kan bidra til at jeg får det bedre:

1. Ikke si at jeg kan skeie ut akkurat i dag - det er altfor mange slike dager.
2. Respekter at jeg ikke alltid kan spise sammen med deg - det er ikke fordi jeg ikke liker deg, men fordi det ødelegger meg.
3. Respekter at jeg ikke alltid kan drikke sammen med deg - av samme grunn.
4. Ikke mas på meg om å skjerpe meg, men gi meg heller positiv feedback når jeg er flink!
5. Og husk: Aldri velmente råd!

Det er på tide å gå løs på andre etappe av Slankekorpsets lange reise!

1 kommentar:

  1. Gratulerer, dr. Gulbrandsen! Sånn fra det overfladiske hjørnet her borte på Holmlia vil jeg bare si at jeg aldri har sett deg se så bra ut som du gjorde før sommeren - og at jeg håper den kjekke mannen ikke forsvinner igjen. LYKKE TIL med ny jobb og pendling og alt, krysser fingrene for at du begynner å ta deg tid til trening igjen (sliter litt med den hårfine grensa mellom peptalk og moralisering, håper det ikke faller over i velmente råd...)

    SvarSlett