søndag 29. juli 2012

Til Plazas topp!

Foto: Sven E. Thorsen

I dag var det på tide med den første av årets sommerutfordringer, nemlig turen til toppen av Oslo Plaza.  Da vi ankom lå Plaza der høy og truende, og de fleste av oss var fylt av ærefrykt for hva vi skulle legge ut på. I fjor (da jeg endte med ikke å få gjort dette), så gikk jeg eplekjekt ut og antok at jeg kunne klare turen på 10 minutter. De fleste nå tenkte at dette nok ville ta i hvert fall tjue minutter. Jeg hadde vært oppe i heisen og talt noen trappetrinn, og jeg tror det var minst 555 trappetrinn vi skulle forsere. Folkene på hotellet hadde vært veldig elskverdige i å tilrettelegge, og jeg fikk god omvisning av sikkerhetsvakten på hotellet i toppetasjene på forhånd.

Foto: Den greie sikkerhetsvakta på Plaza
Fra venstre: Sebastian, Lena, Ida, Helle, Adine, Kyrre, Sven, meg, Bjarne og Camilla

Før-bildet over avslører jo ikke så mye av dette, men det var litt nervøs stemning. Derfor tok jeg en liten pep-talk for gjengen i bunnen av trappa (ok, ikke så mye pep, mest praktisk informasjon), men vi tok i det minste et lite "er vi klare? Ja!" før vi gikk!

Foto: Sven E. Thorsen
Foto: Sven E. Thorsen

Vi tok ingen sjanser, så vi førte et bedagelig tempo opp og tok jevnlige pauser, sånn at alle skulle få være med, som du kan se over. Det var likevel mulig å prate hele veien opp, og stemningen var generelt god, som bildene under viser:

Foto: Sven E. Thorsen
Foto: Sven E. Thorsen
Etter hvert kom svettedråpene piplende, i hvert fall hos undertegnede, men motet var på topp, selv om de nedenstående bildene kanskje kunnetyder på noe annet!
 
Foto: Sven E. Thorsen


Foto: Sven E. Thorsen

Etter hvert var vi kommet ganske høyt opp, og det var nesten litt skummelt å se ned mellom gelendrene i trappa - det var nesten umulig å se bunnen: 

Foto: Sven E. Thorsen
 
Til slutt var vi kommet helt opp på toppen. Klokka viste ti minutter for de raskeste, og 13 minutter for resten. Vi kunne nyte utsikten fra treningsrommet i 37. etasje:


Foto: Sven E. Thorsen
Jeg synes "etter"-bildet vi tok viser en gjeng som ikke var så veldig herja av å ha gått 110 meter rett opp:
Foto: Sven E. Thorsen
Deretter gikk vi ned tre etasjer, til en vinduspost hvor hotellet hadde utplassert cava, vann og Farris som vi hadde bestilt på forhånd:


Foto: Sven E. Thorsen
 Utsikten herfra var heller ikke så verst, så vi ble stående og drikke opp og nyte den:
Foto: Sven E. Thorsen

Oppsummeringen til de fleste var nok at dette var en ganske så grei tur, og at den ikke var så krevende som vi nok hadde trodd. Vi ble alle gode og varme og kunne kjenne det i kroppen, men det er altså ingen grunn til at du ikke skal bli med på denne utfordringen neste år!

Neste sommerutfordring: Nordmarka på langs! Dette er den store og heftige, og jeg har flyttet den til lørdag 4. august for å være sikker på at jeg er i stand til å gå når jeg skal på jobb på mandagen etter! Vi tar toget fra Grefsen 0914 til Harestua. Mer informasjon og påmelding finner du på facebook-eventen.












1 kommentar:

  1. Wow - har ikkje sett bilete av deg på ei stund! Strålande framgang!

    SvarSlett