mandag 30. januar 2012

I godt driv igjen?

Jeg er optimist i dag. Vekta viste 121,3 kg, noe som er ned 0,5 kg siden forrige uke. I dag var slutten på 3-månedersprogrammet, og jeg nådde ikke målet. Likevel - på ti og en halv måned har jeg gått ned 22,6 kg, noe jeg bør være fornøyd med. Nå er målet å gå ned til 116,3 (altså 5 kg) på de neste 13 ukene, eller innen 1. mai. Da skal jeg også være ferdig med doktoravhandlingen min etter planen, så det er en fin måldato på flere vis. Da er jeg enda finere i formen hvis jeg skal begynne i ny jobb! (Jeg søker jobber, så har du noen tips, send meg en e-post!)

Så har jeg et supplement når det gjelder hvilepuls, som jeg skrev om i forrige uke. En god venn tipset meg om en pulsmålerapp, som sjekker pulsen ved hjelp av kamera og blitz-funksjonen på iPhone - Azumios Instant Heart Rate Monitor. Etter et par kontrollmålinger på gamlemåten må jeg konstatere at den faktisk er ganske nøyaktig, og dermed har jeg lett og greit kunnet måle hvilepulsen min uten pulsklokke eller stoppeklokke i et par dager. Og det har vært en positiv overraskelse!

I forrige uke skrev jeg at hvilepulsen min var 69, som i følge DN Aktiv var snittet for aktive menn. Vel, det viser seg at det var altfor høyt. Målingene jeg har gjort viser at hvilepulsen min svinger mellom 51 og 59 - da jeg våkna i dag var den mellom 51 og 53. Det er visstnok kjempebra! I tillegg var jeg en tur hos legen i forrige uke og tok litt blodprøver og sånn for å se om det har vært en positiv utvikling - det får jeg svar på i neste uke. Men han tok også blodtrykket mitt, og kunne fortelle meg at det var perfekt! Jeg spurte ikke om verdien; så fornøyd var jeg.

Med andre ord - selv om vekta har stått stille i nesten to måneder - så kan jeg være stolt av at jeg allerede har fått en veldig positiv helsegevinst av slanking og trening. Det kommer til å være tøft å holde ut framover - marginen mellom det daglige kalorimålet i vektklubb.no (2500) og anslaget over mitt daglige kaloribehov (drøye 3100) krymper stadig, og er nå nede på drøye 600 kcal. Det betyr at behovet for disiplin øker for hver kilo jeg går ned. Slankekorpset: Jeg trenger deres årvåkne blikk!

3 kommentarer:

  1. http://aktivtraning.se/fraga-oss/fraga-om-viktminskning/fet-av-cola-light

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, anonym. Det er hyggelig at du engasjerer deg i bloggen min! Men jeg foretrekker at folk ikke bare legger ut lenker, men faktisk skriver hva de mener med dem også. I tillegg er det sånn at jeg ber folk om å være tilbakeholdne med velmente råd. I dette tilfellet kjenner jeg godt til argumentasjonen du viser til. Jeg har i veldig liten grad problemer med sultfølelse, som er den primære grunnen anført til at lightbrus kan gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt - grunnen til at jeg har stått stille de siste månedene er nok mer at desember og januar har bydd på mange anledninger til å spise og drikke godt i hyggelig lag - noe som ikke akkurat bidrar til slankinga ;-)

      Slett
  2. Christer, du er superflink! :D

    SvarSlett