fredag 8. april 2011

Christer anmelder Studentidretten: Centrum Athletica

Mitt nye trenings-jeg vil framover anmelde Studentidrettens treningssentre, siden det er de jeg bruker. Anmeldelsene vil være helt subjektive, uregelmessige og sett fra et tjukkas-som-trener-perspektiv. Fokuset vil være på styrketrening, siden det er det som er sammenlignbart mellom alle de fire sentrene.

Jeg har hengt mest på Domus Athletica, men på grunn av et møte, har jeg nå prøvd ut Centrum Athletica, så de får æren av min første anmeldelse.

Bra greier
+ Styrkesalen er stor, med god plass og god luft.
+ Nye apparater som ikke virker særlig slitte.
+ Buldrevegg i hjørnet gir en avveksling fra det ellers monotone aspektet ved en treningssal.
+ Sentral plassering - midt i sentrum, med kort gangavstand til partikontor, offentlige kommunikasjoner og liv og røre.
+ Badstu i herregarderoben, og mye plass i denne.
+ Rent og pent

Mindre bra greier
- Litt få romaskiner.
- Lav tjukkasfaktor. Mye pene mennesker (jusstudenter?) i stramme klær som får deg til å føle deg litt malplassert.
- NRK MP3 på anlegget.
- Mangler to sånne røde balanseputer som er et helvete å stå på, og som jeg trenger til en øvelse fysioterapeuten har gitt meg.
- Lav tjukkasfaktor på do: I hvert fall doen i herregarderoben nede har montert en søppeldunk rett ved siden av dassen. Interessant utfordring å sitte nesten sidelengs på do, men skårer altså lavt på ergonomisk utfordring.
- Mørkt. Treningssalen er nede under bakken, og er dermed mørk. Badstua er utstyrt med marginal belysning.
- Trappene er plassert feil. Jeg foretrekker å gå opp trapper *før* jeg trener, og ikke etter, når beina er som gelé.
- Ingen kafé.
- Garderobeskapene mangler krok for oppheng av jakke, og benkene er utstyrt med veldig upraktiske mellomrom som gjør det vanskelig å balansere ting du legger fra deg mens du skifter.
- Dusjene burde hatt muligheter for justerbar temperatur, og jeg er svak for muligheten til å styre dusjstrålen selv, for eksempel med et dusjhode.

Samlet vurdering
Centrum Athletica har stort sett det du trenger, og egner seg godt for en treningsøkt mellom eller etter møter i byen (eller enda bedre hvis du jobber i sentrum). Har du behov for litt høyere tjukkasfaktor er nok andre sentre bedre. Men dette er solide greier, og absolutt godkjent. Det som trekker ned er dårlige vurderinger fra arkitektens side - som nok er litt jobb å gjøre noe med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar