torsdag 14. april 2011

Christer anmelder studentidretten: Spinning på Centrum Athletica

I serien Christer anmelder Studentidrettens tilbud og sentre, har vi i dag kommet til spinning på Centrum Athletica, som får æren av å være 1 måneds jubileumsartikkel for Christers slankekorps.

Jeg hadde planlagt spinning i går, og etter nøye vurdering av hva som var tilgjengelig på en ikke helt håpløs tid, så tenkte jeg virkelig å kaste meg ut i det: Sykkel langkjøring puls 90 minutter. Her var det mye jeg ikke hadde prøvd før. Jeg har vært på mye spinning på Domus Athletica, og et par timer på Centrum, men aldri mer enn en time, aldri langkjøringstimer og aldri pulstime.

Kanskje ikke så lett å se, men den runde greia i midten er en blemme.
Rett før timen kom jeg på at jeg hadde glemt å bytte treningsskoene i bagen, så jeg endte opp med joggesko, i stedet for sykkelsko. Litt utaktisk, med tanke på at jeg hadde foran meg nesten to timer med sykling. Sånn for egen del kan jeg rapportere at timen gikk fint - jeg holdt meg på 70-75 prosent av teoretisk makspuls mesteparten av timen, noe som var omtrent der vi skulle ligge. Men jeg fikk litt kramper i leggmusklene - antakeligvis litt fordi jeg drakk for lite vann, litt fordi jeg trener anklene og knærne for tida, og litt fordi jeg ikke hadde sykkelsko. Etter endt time hadde jeg vannblemme på hånda, som tyder på at jeg ikke stabiliserte nok med mage og rygg (se bildet).



Med den bakgrunnen, er det på tide å anmelde dette spinningtilbudet:

Bra greier:
+ Kjølig, romslig spinningsal
+ Behagelige sykler som var lette å stille inn
+ Meget dyktig og pedagogisk instruktør, som også tok seg tid til en prat om sykkeltrening etter timen
+ Anonym pulsklokke projisert på veggen
+ Godt disponert time som det var lett å gjøre "riktig"
+ Drikkefontene rett utenfor sykkelsalen

Mindre bra greier:
- Hetta til joggeskoene var vanskelig å justere ordentlig
- Skjermen hvor vi tastet inn makspuls opplyste ikke om at skjematisk beregning av makspuls var ulik for menn og kvinner, noe jeg først fikk vite av instruktøren inne. Det ble mye hoderegning ut av det.

Totalvurdering:
Spinningtimene til Studentidretten er veldig gode. I tillegg er de tekniske aspektene ved Centrum Athleticas sykkelsal også veldig bra. Veldig lite å trekke for her, så dette blir stjerne i min bok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar