søndag 3. april 2011

Varme tilbakemeldinger

I går var jeg i 30-årslaget til en fantastisk fyr, Finn. På vei dit hadde jeg et tilfelle av kleskrise - jeg var ikke helt fornøyd med utvalget i garderoben i forhold til hva som ville funke på festen, og jeg følte meg utilpass med tanke på alle de slanke, pene, kule menneskene jeg visste ville være der. Men da jeg kom fram var jo frykten helt ubegrunna. For der var jo alle de fabelaktige vennene til Finn, mange av dem venner av meg også - og det var bare en varm og hyggelig kveld (varm i mer enn én forstand - Finn's tribute band dro jo salen skikkelig i gang). Vi driver og runder de 30 mange av oss, og da blir det sjeldnere at man får sett hverandre. Da blir det rett og slett bare spas når man møtes igjen.

En ting jeg oppdaget i løpet av kvelden, var at denne bloggen leses, og at den leses av folk som betyr noe for meg. Jeg fikk så utrolig mange hyggelige tilbakemeldinger fra flere ulike hold, og det varmet skikkelig. I tillegg får jeg stadig oppmuntringer, meldinger, kommentarer her og på facebook som løfter dagene. Noe av det som har gjort mest inntrykk på meg, er alle de som forteller meg at det å lese det jeg skriver gjør det lettere å forholde seg til ting man selv strever med, enten det er vekt eller andre ting. Jeg tror samfunnet blir bedre av at vi anerkjenner at alle har sitt å stri med, og at det er bra å kunne være åpen om det, på ulike vis.

Å utlevere seg selv som jeg gjør i denne bloggen er å presse seg selv litt på andre mennesker. Det er stadig et dilemma om hvor langt man skal gå før det blir et slags intimitetstyranni, hvor du forlanger andres aktive deltakelse og støtte i noe som er personlig. Derfor er det viktig for meg at du som leser denne bloggen får noe ut av det selv. At du kan hente ut noe som er nyttig for deg - enten det er oppmuntring, underholdning, kunnskap eller nye refleksjoner. Det er sånn vi skaper solidaritet.

5 kommentarer:

  1. Takk for at du er du og alt det du gjør. Dette er super viktige temaer du tar opp, og du gjør det med slik bravør.
    Kjenner meg så igjen i det du skriver og nyter å lese bloggen din, må av og til lese deler av det høyt for andre og.
    Er ikke mange som er klar over at det å være overvektig er mer enn bare kilo.
    Stå på - kjemper ved din side

    SvarSlett
  2. E-klem! Har du noen bra tips å dele om planlegging av måltider i en travel hverdag, på reise og på møter, hadde jeg satt pris på det. Spiser ofte pga amming og går lett på en smell med lavt blodsukker. Det er begrensa hvor mange new energy det er bra å ha i seg i løpet av ei uke.

    SvarSlett
  3. Hei christer!
    Nei, jeg synes ikke du presser deg på, og det er ikke noe intimitetstyranni. Det er jo helt frivillig for oss å lese, gider vi ikke, så kan vi jo bare la være! Og det er viktig at man kan dele det som kan være litt intimt og vanskelig, det kan inspirere andre også til åpenhet og nærhet. Og også her kan vi jo bare velge å ikke lese, eller ikke svare?

    til Grethe Sofie: Planlegging av måltider? Ha alltid en plastpose (med glidelås) med mandler eller andre nøtter, i veska. De gir riktig fett, lav GI, langsomt resorbrbare karbohydrater, ingen tilsetningsstoffer. Redder det meste. Og vannflaske.

    beste hilsner Astri. Her vil heller ikke systemet ha min online- nettadresse, så jeg prøver å legge meg inn som anonym...

    SvarSlett
  4. Dette er yndlingsbloggen min, Christer. Jeg koser meg når jeg leser innleggene dine. Du skriver så godt. Folk velger jo selv om de vil følge med eller ikke. Dette er den eneste bloggen jeg følger daglig.

    SvarSlett
  5. Hei Christer!

    Du er en fantastisk fyr selv - så det er en glede å lese bloggen din og dine venner blir glade når det går deg godt.

    Er glad for at du hadde en bra fest. Du rocka dansegulvet!!

    Håper vi sees igjen snart - og tusen takk for at du kom. :-)

    SvarSlett