tirsdag 12. april 2011

Også tjukke barn er vakre

Jeg var et stygt barn. I hvert fall trodde jeg det selv. På barneskolen var jeg trippelt handicappet: Jeg var overvektig, hadde rødt hår og var i tillegg skoleflink. Hos helsesøster og lege ble jeg veid og målt, og fikk beskjed om at jeg lå langt over normalen. Moren min, som selv hadde opplevd mobbing for rødt hår (det var mye verre å ha rødt hår på 50-tallet enn på 80-tallet), prøvde å hjelpe meg med å slanke meg fra ungdomsskolen av. Fra ulike hold - venner av familien, familie, folk jeg gikk på skole med, lærere, helsepersonell - fikk jeg beskjed om at jeg var tjukk.

På barneskolen husker jeg også at vi lærte fabelen om jegeren som skulle jakte ender. Jeg husker ikke detaljene lenger, men han gjorde en avtale med en andemor om at han ikke skulle ta ungene hennes, som var "de peneste" i hele skogen. Han skjøt de styggeste han fant, men ikke overraskende fikk han beskjed om at det var hennes unger - de var jo de peneste for henne. Moralen var nok at skjønnhet er subjektivt, men det hjelper lite å få høre at mora di bare synes du er pen fordi hun er moren din, når du tror at alle andre synes du er tjukk og lite lekker.

Det har tatt meg mange år å overbevise meg selv om at det labre selvbildet jeg vokste opp med ikke nødvendigvis var riktig. Ungdomstida hjalp, men jeg svevde lenge i den villfarelse at ingen kunne like meg, siden jeg var tjukk og keitete. Ikke overraskende var jeg kronisk ute av stand til å forstå det når noen var over gjennomsnittet interessert i meg, med den frustrerende følge at mange lovende romantiske prosjekter forble på tegnebrettet.

Fortsatt er jeg klar over at det er mange der ute som ser fettet før fjeset. Vi lever i et samfunn hvor feite konsekvent framstilles i et dårlig lys. Jeg elsker for eksempel Harry Potter-bøkene og -filmene, men jeg har en bismak i forhold til hvordan Harrys stefamilie framstilles - tjukke, egoistiske, grådige, glupske, slemme, sneversynte mennesker. Jeg blir stadig sjokkert over hva folk kan tro at de har rett til å si til meg, fordi jeg er tjukk. Tenk hvor deilig verden hadde vært hvis skjønnhetsidealene var mer fleksible!

Selvtillit og fedme er tett knyttet sammen. Det blir fort slik at du havner i en ond sirkel: Jeg er stygg og sjanseløs uansett, så jeg kan søke tilflukt i maten - min beste venn. Helseproblemene knyttet til barnefedme er potensielt alvorlige. Men de løses ikke gjennom påføring av skam. Derfor synes jeg du der ute skal tenke deg om to ganger i forhold til hva du sier til barn. Gi tjukke barn komplimenter, og la dem høre at de er vakre. Se skjønnheten i dem. Og ikke minst - kom med kommentarer om tjukke folk, både barn og voksne - som er positive. Spesielt når barn hører på. Vær med på å snu trenden. Ta et selvstendig standpunkt. Og redd et bra menneske som er fanget i en stor kropp.

4 kommentarer:

  1. Hej Christer
    Dette er en gribende og spændende blok og jeg glæder mig til at følge dig videre. Har selv udleveret mig i blokform i en periode, det førte til en del tvivl en gang i mellem. Ikke tvivl, dette er stort!
    Har kendt dig en god stund efterhånden og ser dig som en stærk person. Jeg er sikker på du skal klare dette! Din tilstedeværelse har for mig aldrig virket præget af skam, men altid et positivt væsen og konstruktivt blik.
    Har selv et familiemedlem som slider med overvægt og har altid fundet det vanskeligt at nærme mig tema sammen med hende. Finder det bedst at hun selv tager det op. Måske denne blok kan hjælpe mig at åbne horisonten lidt.

    Vi ses engang

    Vh. Nicklas

    SvarSlett
  2. Hei Christer

    Var sjølv ein keitete unge eingong. Stutt og tjukk, under normalen med tanke på høgd og over med tanke på vekt. Til det kan tilføres bolleklipp og skulelyst som ikkje høyrde heima i ei arbeiderklassebygd. Tenkte også ein gong at ingen nokonsinne skulle vel kunne vere interessert.

    Tiltrer i det vesentlige Nicklas som skriv over her.

    Følger spent med på bloggen, den er verkeleg eit godt stykke håndverk. Trur den kan vere til stor hjelp og motivasjon for mange.

    Helsing ørjan

    SvarSlett
  3. Kjenner igjen mye her ja gitt, har aldri tenkt over det med Harry Potter. Godt poeng der. Følger med videre på kampen din :D

    SvarSlett
  4. Dette treffer noe som jeg tror alle med overvekt har tenkt på og følt på. Og avslutingen på dette innlegget er bare helt fantastisk. Ble litt småvarm i magen, og det ekke ofte siden jeg er en barsk mann i sin beste alder :p

    SvarSlett