mandag 11. mars 2013

Jeg falt visst av... Så på tide å reise seg opp igjen!

For halvannen måned siden trodde jeg at jeg var i gang igjen. Sånn gikk det dessverre ikke. Siden sist innlegg 28. januar har jeg gått opp over 8 kg. Nå veier jeg 135 kg, og har et midjemål på 146 cm. Det er dramatisk mye i feil retning, og skyldes nok at det ble veldig mye på én gang, med dårlig kne, oppussing og jobb. Nå er det lysere tider, jeg har fått slappet godt av på en deilig ferie i Baltikum, leiligheten er mye hyggeligere og mer ferdig, og jeg har mer oversikt over arbeidshverdagen min. Da er det bare én ting å gjøre, og det er å ta seg selv i nakken og satse. Jeg tror en av de største utfordringene har vært at jeg ikke har hatt et treningsregime. Kneet gjorde at jeg ikke turte å trene noe særlig, og derfor ventet jeg på legesjekk. Nå har jeg også fått avklart at kneet er greit nok og uten de større skadene, så da har jeg heller ingen unnskyldning for ikke å trene.

Derfor har jeg nettopp betalt medlemskap på Elixia. Nytt arbeidssted og -situasjon gjør at jeg trenger mer fleksibilitet i hvor jeg kan trene, og da er det Elixia som passet best nå. Jeg er spent på hvordan det blir å trene i et nytt senter (hvor spinning heter Xycling...), og hvordan kroppen kommer til å reagere etter fem måneder uten treningsaktivitet. Det blir sikkert beintøft, men jeg må si jeg gleder meg litt.

Jeg har kjent på hvordan formen har blitt dårligere, klærne har blitt trangere og nattesøvnen verre. Jeg bruker Sleep Talk-appen fordi jeg syns det er gøy å høre hva jeg sier de få gangene jeg snakker i søvne, men den har også fanget opp at jeg den siste måneden har begynt å snorke. Jeg tror det gir dårligere nattesøvn, og at det stort sett skyldes vektøkningen.

Totalt har jeg nå gått opp 21 kg siden i fjor sommer. Jeg har fortsatt ca 9 kg igjen av det jeg gikk ned på det foregående halvannet året, så det er ikke fullstendig tapt. Forhåpentligvis går det raskere å ta ned de sist påløpne kiloene også - og jeg veier fortsatt 17 kg mindre enn jeg gjorde på det verste!

I en situasjon som denne er det lett å fokusere på det som har gått galt, grave seg ned og ikke innrømme overfor omverdenen at jeg har gått på et nederlag. Men det har jeg - det er skikkelig skuffende for meg selv at det har blitt sånn. Samtidig vet jeg at dette er veldig naturlig og skjer med veldig mange som går ned i vekt. Den avhengigheten du har til god mat er beinhard, og du må alltid være på vakt mot tilbakefall. Det går litt i rykk og napp, men så lenge det går rette veien i et langsiktig perspektiv, så er det aller viktigst.

Jeg håper du fortsatt vil være med meg. Den hjelpen og støtten alle som har lest, kommentert og oppmuntret har kommet med er gull verdt, og gjør det lettere å holde ut. Jeg beklager at jeg ikke hele veien kan levere solskinnshistorien som bare går i rett retning, men jeg håper at du er med meg på å se det lange bildet: At 10-årskurvene går i rett retning, selv om årskurvene svinger feil.

Sammen med deg er jeg sterkere!

4 kommentarer:

  1. Hei Christer.

    Kjedelig med tilbakegang, men er bare å krumme nakken å gå på igjen.

    Men å klare dette uten trening er svært vanskelig. Og mer belastende og krevende enn med trening. Et dårlig kne er jo selvfølgelig en begrensende ting, men hvis man klarer å få litt driv nå, så går det bra.

    Første med trim som hjelper deg er jo at du i minuttene du er på Elixia da bruker mer kalorier enn alle andre tider på døgnet.

    Det andre er at når du får en skikkelig god økt, får slitt deg skikkelig ut, så begrenser dette "suuuget" og sansynligheten for at du er fornøyd med noe mindre mengde og mer sunt er større.

    Det tredje er det faktum at muskler brenner kalorier, så med mer muskler brenner du mer kalorier totalt sett i døgnet UTEN å trene!!

    Det siste er det at hvis du omtaler det å redusere vekt som en diett eller slankekur, så mener jeg du allerede har tapt! Dette er ikke en midlertidig tilstand du går inn i.. Du må legge opp en livsstil som du kan trives med resten av livet. Og det er ingen umulighet.

    man må faktisk forstå at du selv er ansvarlig for hva du putter i kjeften.. selv om det kan føles urettferdig, så er det nå en gang slik at kroppen din ikke er laget for å ta unna alle de kaloriene. Spesielt ikke med tanke på aktivitetsnivået ditt ellers!

    Så slutt å klag, tenk over hva du spiser, kun EN porsjon middag, bytt til MINDRE tallerkner, skriv HANDLELISTE til butikken, tenk at 7eleven og bensinstasjoner er kun til for andre folk som ikke kan planlegge, det kan du. (med unntak av at man faktisk trenger bensin)

    BRUK dagbøker å skriv hva du spiser, bruk matvekt for å veie de forskjellige ingrendiensene og beregn hvor mye kalorier du spiser. Det er et supert verktøy.

    Mange gode tips, men alle er like jækla vanskelige å følge!

    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Kjetil - det er jo i store trekk nettopp denne filosofien jeg følger. Men som alle livsstilsendringer, og kanskje særlig de som handler om avhengighet på et eller annet plan, så er teorien enkel - iverksettingen beinhard. Derfor tenker jeg at det er viktig å snakke om nederlagene, slik at jeg lettere reflekterer over hva som svikter, og hva som er mine risikofaktorer.

      Slett
    2. Hei Christer.

      Selv har jeg fulgt den filosofien du skriver om de siste 6-7 måneder, og med meget godt resultat. Jeg innså etter litt for lang ferie, og med litt for mye godt mat i Italia at dette kunne gå riktig gale om jeg ikke gjorde noe. Ved hjelp av din blogg, Kristian sin bok og en god kone fant jeg en resept som har virket. For å klare å holde meg til respeten så laget jeg meg en dyr ytre motivasjon, noe som var viktig for meg som jeg skulle få lov til dersom jeg klarte det (X kilo på Y måneder). Jeg overoppfylte.

      Selv er jeg medlem av samme senterkjede som deg selv, og valgte i begynnelsen fokus på to ting: a) bedre form (godt å kunne gå trappene uten å være redd for at svetten ødelegger de fire-fem første min av møtet)= spinning, og endring i kosthold = handling en gang i uken.

      Så, jeg vet ikke om det er til hjelp, men slankebloggen din hjalp meg i gang, og filosofien som er lagt til grunn gir resultater så det holder og litt til - men jeg har måtte være "nazi" som enn sier i organisasjoner. Ingen snop, ingen brus, lunsj har vært knekkebrød, middag er mindre prosjoner, men fortsatt god mat, og mye mer frukt og grønt. Jeg spiser fortsatt karbo, jeg spiser epler og bananer, og til og med Nachos av og til. Hva angår Nachos så spiser jeg nå ca. 1/2-delen av det jeg gjorde tidligere, og bruker lett-kesam i stedet for rømme, karbonadedeig fra slakter i stedet for kjøttdeig osv.)

      Det største problemet har vært at når jeg har innvilget meg "sprekk-helg" så har jeg ikke lengre mage til å spise alt jeg har lyst på...

      For en som har fått til en mastergrad, en doktograd og som samtidig driver med politikk og administrasjon så tror jeg at dette skal bli enkelt når du bare kommer skikkelig i gang igjen - men finn deg en ytre motivasjon også - noe du har hatt lyst til lenge, og som du skal få lov til når du er i mål.

      Lykke til!

      Slett
  2. Kjør på Christer! Du klarer alt du jobber for, det har du vist oss før, både på bloggen og i alt det andre du imponerer med. Hvis man aldri gikk på noen smeller ville ikke seieren smake på langt nær så søtt(hvis du unnskylder metaforen).

    SvarSlett