søndag 19. juni 2011

Husarbeidsdagen

Søndag er husarbeidsdagen par excellence i det gulbrandsenske gods (les: min ettroms på Trosterud). Det er gjerne på søndag jeg har overskuddet og roen til å gripe vaskefillene fatt, og ta kjøkken, bad, toalett og gulv. Det er ikke hver søndag jeg har overskuddet - det kommer gjerne an på hva jeg har gjort resten av helga. Men når jeg har det, så er det fryktelig tilfredsstillende, særlig etterpå. Da setter jeg meg i sofaen og spiser middag og ser utover rene flater, og ser at det er godt.

Men visste du at husarbeid faktisk også forbruker greit med kalorier? Halvannen time (som jeg brukte i dag), forbrenner for meg omtrent like mye kalorier som en time med styrketrening, i hvert fall i følge kalkulatorene på vektklubb.no. Kanskje litt over, kanskje litt under. Men uansett merker jeg at jeg blir lett svett.

Nå veier jeg jo fortsatt ganske mye mer enn gjennomsnittsmannen, så jeg bruker jo mer kalorier på alle aktiviteter enn andre, men her er noen eksempler på hva jeg kan regne med å bruke, igjen i følge vektklubb.no:
Vaske gulv: 203 kcal/30 min.
Rydde (lett intensitet): 137 kcal/30 min
Støvsuge: 203 kcal/30 min
Hesje høy og hardt låvearbeid: 503 kcal/30 min

Jeg innser at jeg burde drevet gård.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar