fredag 11. november 2011

Nytt treningsopplegg

Min trofaste og snart utslitte treningsbag.
Som jeg har omtalt et par ganger, uten at jeg har fulgt opp med en oppdatering, så har jeg nå fått nytt treningsopplegg. Og det er jo en stille revolusjon i seg selv.

Studentidretten tilbyr deg treningsveiledning, og jeg møtte opp onsdag for et par uker siden hos treningsinstruktør Ina Anie. Som seg hør og bør, så var hun student på Idrettshøgskolen, og det borger for meg for kvalitet. Jeg fikk rett i det. Etter en grundig samtale testet vi ut et nytt program, og i dag har jeg brukt det i to uker. Jeg er veldig, veldig fornøyd. Jeg har hatt litt uggen rygg med litt muskelsmerter mellom skulderbladene, og det har nå begynt å avta. Litt av æren tror jeg ligger på treningsprogrammet, siden jeg merker at jeg er langt bedre etter trening enn jeg var før det nye opplegget.

Hva består det nye opplegget så i? Jo, jeg går fortsatt på intervall-spinning en dag i uka og trener styrke to dager i uka. Men der jeg før kjørte full styrkepupp og ble helt utslitt, så roer jeg det nå litt ned, og har byttet ut deler av den ene styrkeøkta med spinning langkjøring. Det skal øke fettforbrenninga, samtidig som jeg fortsatt blir sterkere. I tillegg er mange av apparatøvelsene byttet ut med mer frivekter og lignende, slik at jeg også tar i bruk mye støttemuskulatur. Dermed ser uka mi nå sånn ut:
Mandag: Sykkel 4x4 eller intervall.
Tirsdag: Prøver å gå 30-60 minutter tur etter jobb.
Onsdag: Sykkel langkjøring 60-90 minutter + 30 minutter styrke: Jeg velger to av beinøvelsene og kjører benkpress og nedtrekk (tror jeg det heter), samt "stressøvelse". Færre repetisjoner på hver serie.
Torsdag: Prøver å gå 30-60 minutter tur etter jobb.
Fredag: Styrke - ca 1 time og 30 minutter. Begynner med 15 minutter oppvarming på ellipsemaskin. Deretter tar jeg 4 beinøvelser: Utfall med vekt 3x10, knebøy med vekt 3x10, hinkende beinpress i apparat 3x8, liggende leg curl (altså bakside lår) i apparat 3x10, benkpress 3x10, nedtrekk 3x10, skulderpress med stang 3x10, en "stressøvelse" hvor jeg henger på albuene og prøver å heve og senke skuldrene mot kroppsvekta, rygghev på fitnessball 3x12-15, krysshev(?) på fitnessball 3x12-15, situps på fitnessball 3x12-15 og så litt "padling" sittende med medisinball 3x12-15. Uttøying.

Dette er altså sånn omtrent treningsprogrammet mitt - etter hukommelsen. Jeg har heldigvis en jukselapp. Det er ikke alltid jeg rekker å gå turen etter jobb, men minst en av dagene klarer jeg det. Jeg kjenner godt at jeg har blitt treningsnarkoman nå - trening kjennes som en luksus og en glede, og jeg har rastløse bein om jeg ikke får gått på trening. Sitter nesten og tramper ved pcen nå... Det krever litt planlegging å få dette til å gå i hop med kalenderen, men jammen er det deilig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar