torsdag 5. januar 2012

Alkoholrefleksjoner

Desember er vel tilbakelagt, og det nye året er foreløpig godt i gang uten for mange viderverdigheter. Jeg har kommet i gang med treninga igjen, og selv om jeg nå skal på den årlige helgeturen med Riksforeningen for strategiske brettspill (som erfaringsmessig blir krevende vektmessig), så er jeg ved godt mot og inspirert. Det har ikke vært så tungt som jeg fryktet å vende tilbake til de gode vanene - det har heller vært en glede.

Men med julebordstid og romjul i bakspeilet, så har jeg gjort meg noen refleksjoner over de erfaringene en måned med noe høyere alkoholinntak enn vanlig har gitt meg, som jeg føler for å dele.

Jeg har aldri vært noen stordranker, og jeg tror heller ikke drikkemønsteret mitt i desember var usunt eller uvanlig. Men Slankekorpset har gjort at jeg i liten grad har kunnet drikke særlig ofte - det er mye kalorier i øl, vin og sprit, og én kveld på byen eller pub kan være nok til å annullere en hel ukes iherdig innsats. Derfor har jeg prøvd å holde alkoholinntaket lavere enn jeg gjorde før. Desember var på mange måter en retur til den mer sosiale tilstanden fra før Slankekorpset - det var noe hver uke, hvor det var naturlig å ta seg noen glass.

Det var en merksnodig opplevelse. Jeg merket definitivt at jeg tålte mindre enn før. Og sånn var det gjennom hele desember. Ikke bare tålte jeg mindre enn før, men jeg ble også merkbart dårligere i formen dagen derpå enn før de få gangene jeg drakk på "festnivå". Nå kan det selvfølgelig ha noe å gjøre med at jeg i større grad valgte de mørke juleølene, som jo gjør deg lettere sjaber på grunn av alle de artige tingene som er i dem, men det var uansett ikke mange glassene som skulle til før jeg merket effekten. Hva kan være årsaken?

Jeg tror det er en kombinasjon av minst tre ting: For det første har jeg drukket mye sjeldnere i de 9-10 månedene som har gått siden Slankekorpset startet. Dermed er det mer uvant å drikke. For det andre tror jeg at effekten er litt subjektiv - jeg har kanskje en overdreven erindring om hva jeg kunne drikke før, og jeg blir jo gradvis eldre jeg også. Og for det tredje veier jeg mindre. Promillekalkulatoren på promillekalkulator.no indikerer at én halvliter øl gir meg 0,03 mer i promille nå enn da Slankekorpset begynte. Siden sterkølen er sterkere (sjokk!), så vil en halvliter sterkøl gi mellom 0,04 og 0,06 mer i promille for meg - og tre slike vil jo da gi 0,12-0,18 mer i promille. Det begynner å bli en merkbar forskjell.

Dette er en av de effektene av slanking som man kanskje ikke tenker så mye over - at slanking påvirker hva du tåler å drikke. Faren min var alkoholiker, og derfor er jeg veldig opptatt av å ha et ansvarlig drikkemønster og ikke havne i samme situasjon. Hvis det er sånn at kroppen min reagerer lettere på alkohol nå enn før, så blir det enda viktigere å passe på - og med enda lavere vekt framover, så vil jo ikke faren bli noe mindre. Men kanskje viktigst av alt - det er fascinerende og pussig å oppdage hvordan kroppen er i forandring!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar