mandag 20. august 2012

Det løsner?

Hui, hvor det går! 1,6 kg ned fra forrige uke - nå er det 116,1 som er dagens vekt. Det er bare 1,5 kg over det laveste jeg har kommet så langt med Slankekorpset, og det betyr at jeg er tilbake på sporet på ordentlig. Jeg føler ikke at jeg har vært så flink med maten, men økte mengder fysisk aktivitet har tydeligvis kompensert for de verste utskeielsene. Jeg driver og selger leiligheten min, og med vasking for fotografering og visning så har de siste par ukene medført en del krevende avvik fra vante rutiner. Jeg er stolt av at det likevel har gått fremover!

Nå er det verste sommerfettet borte, så de kommende ukene kommer nok til å bli mer krevende; særlig fordi jeg også bytter jobb om to uker. Men jeg får bare krysse fingrene, bite tenna sammen og satse! Noe annet duger ikke!

2 kommentarer:

  1. hei du, i jeg sliter også med vekta. 1 januar veide jeg 142 kg 1 mai veide jeg 127 kg og nå veier jeg 135 kg...

    det må være noe galt med meg, vis jeg ikke trener sinnsykt mye så går jeg opp i vekt... i nedgangsperioden trente jeg 7 - 10 ganger i uka og hver økt varte i over 120 minutter.

    jeg klarer ikke å holde på med trening så mye når resultatet er så dårlig.. føles at forbrenningen i kroppen min er lik null... vil gjerne høre du har å si til meg!

    SvarSlett
  2. Hei!

    Dette handler jo som regel om et ganske "enkelt" regnestykke: Hvis du forbruker flere kalorier enn du får i deg, så går du ned i vekt. For de aller fleste av oss, så er forbrenningen ganske normal. For å gå ned i vekt, så må man da spise mindre enn før, og trene mer enn før. Akkurat hvor mye avhenger jo av hvor fort man skal ned i vekt, men ekspertene mener at rundt en halv kilo i uka er passe (jeg ligger på litt mindre enn det som regel) - og i hvert fall under en kilo i uka.

    Når du veier såpass mye, så trenger kroppen å forbrenne mye for å holde vekta så høy, og det er jo en fordel. Samtidig betyr det at du blir mer sulten, og når du trener, så blir du enda mer sulten. Derfor er det veldig viktig å holde en nøye oversikt over hvor mange kalorier du får i deg i forhold til hva du skal forbruke. Det finnes en rekke nettsider og apper - noen gratis, noen betaler man for - som kan hjelpe deg med å sette opp en oversikt over hva du skal ha i deg og hva du spiser. Jeg bruker VGs vektklubb.no, og er veldig fornøyd med det, selv om det koster penger.

    Når du trente så mye som du gjorde, så er det ikke rart du ble sliten! Min filosofi er at jeg må finne en livsstil jeg kan leve med resten av livet, og da vil jeg også gå ned i vekt. Det er lett å gå til det ekstreme, både når det gjelder matinntak og trening, men du får nok mer ut av å finne en balansert tilnærming som passer deg.

    Jeg er ingen ekspert, men hvis du prøver å finne ut av dette med kaloriregistrering og moderat/fornuftig trening som passer i livet ditt og motiverer deg, og likevel ikke går ned i løpet av en 3-måneders periode, så ville jeg i hvert fall tatt en tur til legen og testet stoffskiftet og sånt. Det kan uansett også være lurt å gå til legen når du begynner, for å snakke litt om hva som er gode løsninger for deg - og kanskje også få testet litt ting sånn at du har noen målestokker å se på noen måneder senere.

    Lykke til!

    SvarSlett