mandag 4. april 2011

Mål og mening

Hva ser jeg når jeg stirrer inn i framtidståka? Jeg tror jeg ser smil, glede, utholdenhet og enklere klesshopping.

Så langt har jeg ikke sagt så mye om mine konkrete vektmål. Men nå er tida inne for det. Det passer også fint med målsyklusen jeg har i vektklubb.no, hvor min forrige målperiode (som gikk åt skogen) utløp i dag. Så jeg har satt nye mål.

Mandag er uansett veiedag, og jeg skulle egentlig ikke målt livvidden før neste uke, men jeg måtte da den i samme slengen når jeg skulle fastsette nytt mål.

Vekta viste 140,4. Det er 300 gram mer enn i forrige uke, og et godt tegn. De to første ukene gikk jeg ned 3,8 kg - nå er netto nedgang på tre uker 3,5 kg. Det er fortsatt mye, men jeg nærmer meg et normalt tempo på vekttapet. Jeg har ikke gjort så mye annerledes siste uka - jeg har trent styrke to ganger og gått 30-60 minutter tre ganger, og jeg har holdt meg på et netto kaloriinntak under 2500 kcal. Så at det står stille nå er nok bare en korreksjon; kanskje også noe mer muskelmasse, men det tviler jeg på.

De beste nyhetene er uansett at jeg har gått ned 2 cm rundt livet. Målt 2 cm over navlen har jeg gått fra 151 cm til 149 cm. Magefettet er det farligste, sies det, så dette skal jeg være fornøyd med.

Men hva ligger i krystallkula framover? Hva har jeg skrevet i mitt nye vektprogram? Erfaring har lært meg at det er bra å høre på vektklubbens råd: De anbefaler 3-måneders mål, og ikke for ambisiøse. Ut fra hva jeg har klart tidligere, så har jeg satt som mål at jeg skal ned til 135 kg på 13 uker. Det vil altså si at til ca. 1. juli skal jeg ned 5,4 kg. Det bør være overkommelig.

Klarer jeg å holde en sånn progresjon over tid, så vil et røft anslag være at jeg går ned mellom 15 og 25 kg på et år. Hvis jeg er i stand til å holde ut og det går veien, så vil jeg altså kanskje veie mellom 120 og 125 kg i mars 2012, og mellom 100 og 110 på samme tid i 2013. Men det er sånne dagdrøm-mål. De kan få sveve der oppe i skyene, men det er de nære målene jeg må ha fokus på hvis jeg ikke skal miste motivasjonen. Framtida er tåkete; nåtida er sterk og klar.

4 kommentarer:

  1. Kjempebra at du jobber på Christer, og veiing er en viktig faktor i å kontrollere framgang.

    "Hvis jeg er i stand til å holde ut" er ikke aktuelt Christer, du SKAL klare dette nå. Det er lov å bli forbanna på seg selv :D Måtte bare si det Christer, ingen av oss skal være "Hvis" nå.

    SvarSlett
  2. Det høres ut som et veldig bra mål, Christer. Hvis du hadde hatt et høyere mål ville det ikke vært sunt for deg å nå det. I det tempoet du har planer om å holde nå kommer kroppen din til å ha det fint. Jo flere muskler du får jo bedre blir det. Musklene veier mye, men de spiser magefett til frokost, lunch og middag :-D

    Kanskje du kan planlegge en liten premie for deg selv når du når tremånedersmålet? Noe du har skikkelig lyst til å gjøre eller noe du vil kjøpe til deg selv.

    SvarSlett
  3. Jeg lurte på om du kunne anbefale noen metoder for telling av kalorier? Jeg har forsøkt dagbok og innstallerte nettopp kaloriteller på telefonen. Synes sistnevnte fungerer best, men skulle gjerne vært flere norske matvarer i.programmet. Har du noen tips?

    SvarSlett
  4. Tror bare det er å legge dem inn selv hvis de mangler. Jeg bruker vektklubb.no, som har en god database, men der må jeg også legge inn mye selv. Det koster jo også penger.

    SvarSlett