fredag 10. februar 2012

Den perfekte mann?


For et par uker siden gikk jeg til legen for å sjekke status etter nesten et år med Slankekorpset. Jeg hadde fastet og følte at jeg ble tappet for et par liter blod, så mange blodprøver skulle vi ta. Her var det hele batteriet som gjaldt!

I dag fikk jeg fasiten, og det var ganske artig. Jeg har D-vitaminmangel (men tok en ny prøve i dag for å få det bekreftet), noe som er ganske vanlig i Norge om vinteren. Verdien min var 18, mens normalverdien skal være mellom 50 og 150 nmol/L, så jeg gikk på apoteket og kjøpte D-vitamintilskudd. Om en måned skal jeg tilbake og ta ny prøve og se om jeg har fått retta opp dette ved å ta dobbel dagsdose (dvs. totalt 800 IE/dag) en periode. D-vitaminmangel kan medføre slapphet, så kanskje jeg også får mer energi de kommende ukene?

Bortsett fra D-vitamin, så var altså prøvene mine helt fine. Ikke bare det - i følge legen var det ikke mange som hadde så bra prøver! Det kan godt være han sa dette for å oppmuntre meg, men jeg fikk en utskrift av prøveresultatene mine som viser at jeg er godt innafor normalverdiene generelt. Når jeg i tillegg har perfekt blodtrykk (jeg spurte ikke om verdien) og en hvilepuls på rundt 50, så er jeg altså i strålende form!

Hva testet jeg? Vel, lista er jo kaudervelsk for meg, men den medisinsk interesserte kan sikkert lese noe ut av at alle disse, med unntak altså av fS-vitamin D, var innafor normalen:
  • - Vitamin D3
  • FS-glukose fastende
  • fS-Vitamin D
  • Hb
  • HbA1c
  • P-Glukose
  • S-ALAT
  • S-ALP (Alkaliste fosfataser)
  • S-ASAT
  • S-bilirubin
  • S-ferritin
  • S-Gamma Gt
  • S-HDL-kolesterol
  • S-kolesterol
  • S-kreatinin
  • S-LDL-kolesterol
  • S-Triglyserider
  • S-TSH
  • S-Vitamin B12
  • Ustix
Tidligere vet jeg at totalkolesterolet mitt har vært over 5,0 (tror det var noe sånt som 5,8 eller deromkring). Det var nå 4,8. Selv om normalverdien er 3,3-6,9, så bør det være under 5. Alle de andre tallene har jeg ikke oversikt over, men det er vel primært kolesterolet legen har påpekt som det eneste tidligere. Jeg ser at jeg kanskje fortsatt har litt lavt HDL-kolesterol (det gode) på 0,9, mens normalverdien er 0,8-2,1, og muligens noe høyt LDL-kolesterol (det dårlige) på 3,5, mens normalverdien er 1,4-4,7. Likevel er dette antakeligvis ikke noe å bekymre seg for.

Jeg er nok ikke perfekt, men til tross for en vekt på ca 120 kg så har jeg en ganske strålende helse akkurat nå, og det er det viktigste! Jeg står fram som jeg stevner!

8 kommentarer:

  1. Jeg overvar nettopp en forelesning av en Vitamin D-fantast, Johan Moan. Han understrekte omtrent 20 ganger at 2,25 minutter med sollys hver dag var nok til å opprettholde fornuftige verdier (det øker verdiene fra 50 til 75 nmol/l). Alternativt er det mulig å bruke solarium 7-15 min/uke, som vil gi omtrent samme virkning, og et fornuftig substitutt i vinternorge. Men det er ikke bare å overføre dette direkte til kosttilskudd, fordi det finnes to typer Vitamin D med helt forskjellige kilder. Og det er (selvfølgelig) sollysvarianten, Vitamin D3, som er den beste. Den kan gi så mye som fire ganger bedre effekt enn matvariantet, Vitamin D2. D2 er enklest å få naturlig fra feit fisk, og er også den som er i kosttilskudd.

    På spørsmål om hvor bra kosttilskudd virker svarte han ok, men anbefalte å bruke firedobbel dose for å kompensere for mindre virkning. Det er forøvrig så godt som fysisk umulig å bli forgiftet av for mye Vitamin D, så det er bare lommeboka som får svi for stort forbruk...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg er alltid skeptisk til fantaster, og med god grunn ;-) Vitamin D er et fettløselig vitamin, og for stor dose kan gi forgiftning. Et raskt søk på noen helsenettsteder indikerer at du kan bli rammet av oppkast, redusert matlyst, problemer med nyrene og potensielt forkalkninger i indre organer av for mye vitamin D: http://www.lommelegen.no/artikkel/vitamin-d http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&Itemid=53&id=2080 http://nhi.no/forside/bedre-treningseffekt-med-vitamin-d-36155.html

      Slett
    2. Problemet med å si at "for mye" D-vitamin "kan" gi forgiftning er det ikke sier noe om hvor mye for mye er. Å ligge ute i solen hele uka og bare spise fisk gir vel ikke overdose på vitamin D? Jeg minnes i hvert fall inntak av store mengder makrell og solrike dager i barndommen. Tror ikke jeg ble forgiftet... Hvor mye må jeg spise for å bli forgiftet? Er to skjeer tran farlig?

      En dagsdose for et voksent menneske er 10 mikrogram. Doser over 1250 mikrogram per dag over flere måneder kan gi forgiftning hos voksne mennesker (http://www.merckmanuals.com/professional/nutritional_disorders/vitamin_deficiency_dependency_and_toxicity/vitamin_d.html). Dette vil i praksis kun skje dersom man hiver innpå abnormt store mengder megavitaminpiller.

      I 100 gram tran er det 216 mikrogram vitamin D. Hvis man skal få overdose av tran (alene) må man altså drikke over en halv kilo tran om dagen i flere måneder.

      Det største problemet er for lite, så det er nok der man bør legge bekymringene sine.

      Ellers: Tommel opp for helse-Christer! :-D

      Slett
    3. Joda, det skal godt gjøres å få forgiftning, særlig i Norge, hvor du ikke kan selge tilskudd med mer enn 400 IE per pille. Utenlandske nettsteder selger imidlertid minst opp mot 2000 IE-doser, og jeg mener problemet med fanatikere er at de kan få noen svake sjeler til å ta abnorme doser i den tro at det bare er sunt.

      Men bortsett fra det, så er jeg helt enig med deg :-)

      Slett
    4. Leveren har kapasitet til å ha D-vitaminlager som varer gjennom perioden oktober-mars, som er den tiden sollyset ikke har riktig UV nord for 52. breddegrad, men det forutsetter at man faktisk får nok sol i perioden mars-oktober til å få fylt opp D-vitaminlageret i leveren.

      Slett
    5. Hovedkilden til D-vitamin er sollys, D-vitamin fra andre kilder er ikke kroppens hovedmetode å få i seg D-vitamin på og det er ikke så sikkert at D-vitamin gjennom mat eller kosttilskudd faktisk bygger opp lagrene i leveren.

      Slett
  2. Stå på:)!

    www.birkenpagg.no

    SvarSlett