torsdag 17. mars 2011

Facebook, du Facebook

Facebook må jo tjene penger de, som alle andre. Og siden de har så mye informasjon om deg, så kan de drive litt målrettet markedsføring. Det er ikke bare dumt, siden du slipper å bli bombardert med uinteressant reklame, og bedrifter kan spare markedsføringskroner på ikke å treffe feil målgruppe.

Uheldigvis for både facebook og markedsførerne, så er det et godt stykke igjen til de kjenner meg spesielt godt. Normalt titter jeg ikke på annonsene uansett, men se hva jeg fikk av annonser i dag:

Den første annonsen er ikke så spesiell. Jeg liker Skandiabankens side, og har prøvd meg på Aksjespillet - med betryggende begredelige resultater. Riktignok har de ikke registrert at jeg bruker applikasjonen de reklamerer for, men det får nå så være. 

Deretter blir det morsomt. Oslo Symposium ser jo tilforlatelig ut: et fokus på verdidebatter, med tenkere, debattanter og politikere. Det passer jo bra - jeg er jo både politisk, akademisk og filosofisk interessert. Dessverre har de glemt at jeg både er ateist og SVer - noe som framgår av profilen min. Oslo Symposium er nemlig arrangert av International Christian Embassy Jerusalem og Kristenfolket, for å få regjeringsskifte i Norge...

Så kommer vi til "Single på Facebook". Ok, jeg er singel, og selv om én av mine venner har brukt Zoosk eller hva det er, så biter jeg ikke på reklamen, særlig ikke den pene jenta med mye bar hud.

Til slutt, rosinen i pølsa. Fettsuging. Tilfeldig? Neppe. Antakeligvis fordi ordet slanking går igjen hos meg, eller noe - eller fordi jeg er singel, og derfor bør ha komplekser. (Eller er single menn i begynnelsen av 30-åra mer utsatt for overvekt?) Uansett grunn - det er ganske vittig at jeg nettopp har oppretta en blogg om min lange vei mot slanking, og hvordan jeg er klar for å gjøre det på den harde måten, og at jeg umiddelbart etter tilbys fettsuging av Aviva helse. Men kanskje det bare er enda et uttrykk for kroppspresset og de kjappe løsningene på skammen vår som vi blir tuta øra fulle av?

Så, Facebook: Målrettet markedsføring - god idé, dårlig gjennomføring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar