onsdag 30. mars 2011

Litt mindre vis...

Det måtte jo skje. Jeg visste det jo. En dag var det farvel. Ugjenkallelig, uavvendelig. Til slutt måtte du forsvinne. Dødsdommen var kommet alt for flere år siden. Jepp, nedre høyre visdomstann, i dag ble du trukket.

Jeg tror kanskje jeg har trukket tann bare én gang før, da jeg var veldig liten. Jeg husker i hvert fall ikke mye av det, annet enn at barndomsbilder av meg viser at jeg manglet en fortann. Men jeg har hørt historiene fra de som har trukket visdomstenner før meg, og det var med grøss inn til margen at jeg dumpa ned i tannlegens stol i dag morges. Jeg fikk valget: Fylling nå og kanskje trekke om et par år, eller trekke med en gang. Jeg valgte det siste, ut fra en kost-/nytteanalyse. Akkurat nå er jeg usikker på om jeg tilla kostnadsfaktoren stor nok vekt...

Jeg ble bedøvet opp og ned i mente. Det har gått tre timer, og ennå er ikke bedøvelsen helt ute. Kinnet er fortsatt numment, og jeg bare aner skyggen av smertene som kan komme til å dukke opp i løpet av ettermiddagen. Jeg gruer meg, og det er ikke så rart. Tannlegen holdt på nesten en time, fordi hun måtte operere ut tanna. Krona knakk, og da var det bare å borre og skjære og drille og hale og dra. Sliten i kjevemusklene ble jeg og.

Hvorfor skriver jeg om dette i en slankeblogg? Jo, fordi dette er en sånn dag hvor det er lett å synes synd på seg selv. Jeg har vondt, jeg snakker rart, og jeg har tygd vatt i en time i dag. Jeg må ta Ibux på størrelse med en middels shetlandsponni (se bildet), og jeg har betalt det hvite ut av øyet for privilegiet - selv om staten faktisk dekker trekking av tenner (som en av de få tannhelsetjenestene vi får). Og det er sånne dager hvor jeg tidligere ville "unnet meg noe". For eksempel å ta heisen i stedet for trappa på jobb. Eller kjøpe en sjokolade. Det er lett å finne unnskyldninger for å la gode vaner deise i bakken mens du går videre. Nå kan jeg ikke akkurat overspise så mye - jeg tygger sakte og kontrollert på venstre side av munnen - men det er alle de små tingene ellers som gjør den store forskjellen.

Jeg skal nok unne meg en belønning. Men det blir nok helst en Bendit smoothie som holder seg innenfor kalorigrensene mine. Selv om jeg har trukket en visdomstann behøver jeg jo ikke gjøre noe dumt av den grunn!

3 kommentarer:

  1. Auuu skal selv trekke fire visdomstenner i løpet av året... Hvordan fant du ut at staten dekker det? Tips til belønning: Litt ekstra lang pause, ute i vårsola? En kopp hjemmelaget kakao(kakaopulver, lettere eller skummetmelk, litt sukker/evt juksesukker,hjemmelaget fra bunn er nok mye færre kalorier enn ferdigpose.) på den fine balkongen du har hjemme? Min største vår og sommersynd er is( og grillmat og øl i parken da...), frossen smoothie er veldig god og sunn is, finfin belønning å ha i bakhånd og kjøler godt ned en hoven kjeft. Isform fås typisk på Jernia og IKEA(blir fort utsolgt)eller bruk isterningsbrett og ha terningis. Da jeg var styggsulten som nybakt mamma hadde jeg ferdig smoothie i kjøleskapet til nødfrokost, kan være lur backup til forsovelsesdager eller travle dager.

    SvarSlett
  2. Du betaler trekkingen, men hvis du må operere ut er det sponset. Så du slipper unna med ca en tusing for en visdomstann uansett hvor ille det er.

    SvarSlett