lørdag 26. mars 2011

Festspøkelset

I dag har jeg snopauksjonsfesten min (husk å legge inn bud!). Da tar jeg egentlig to tyrer ved hornene samtidig. Den første er selvfølgelig snopet, som skal ut av hus på en spektakulær måte. Den andre, det er å ha fest. Fest er nemlig noe av det verste jeg kan gjøre, når jeg slanker meg. En fest er på en måte selve innbegrepet av å slippe seg løs og bare ha det gøy. Men det kan jeg rett og slett ikke ta meg råd til. Så dermed blir en festdag en dag med innbitt kontroll av alle kriker og kroker av kostholdet. Hvor skal jeg legge balansen mellom å spise og drikke? Hva kan jeg drikke for å holde kaloritallet nede? Hva skal jeg tilby de som kommer med tanke på snacks og sånt, samtidig som jeg må passe på hva jeg selv spiser?

En løsning hadde selvfølgelig vært å ikke ha fest, ikke gå på fester og ikke bli med folk ut på byen. Det er ikke holdbart. Derfor prøver jeg i stedet å passe på at jeg finner smarte løsninger: Spise fornuftig før festen. Vin eller sprit i stedet for øl. Popcorn i stedet for potetgull. Pizza originale eller Dr. Oetker framfor Grandis. Og så håper jeg at det holder. Glasset er tross alt halvfullt.

5 kommentarer:

  1. Selv om du gleder deg til en dag uten velmenende slankeråd, så kan jeg ikke dy meg, for dette er jeg jævlig interessert i.

    1) Spis overdose av fettfattig og proteinrik mat, typ ren kylling, kalkun og skinke hele dagen før festen starter.
    2) Ikke kjøp noe som helst potetgull-greier. Det er en jævla uting å ha slike ting på fest. Hvorfor kan ikke folk bare drikke?
    3) Samma med pizza. Lag et ordentlig måltid hvis det er få nok, er det for mange til en vanlig middag, er så solid mat som pizza en uting. Da er det fest, og da skal det drikkes.
    4) Drikk Gin, diet tonic. Diet tonic smaker akkurat det samme som tonic. Hvorfor skal man gidde å drasse med seg ekstra kalorier i en drink?

    Dette er i alle fall det jeg gjør.

    SvarSlett
  2. Trøsten kan være at for hver kilo du går ned jo mindre øl trengs. En hvit måned gjør også underverk på dette. Fest på lørdag, lang markatur på søndag er også en mulighet eller strategi. Bra at du tenker logisk rundt dette. Stå på:o)
    Hilsen Hanne

    SvarSlett
  3. Tørr hvitvin eller champagne (som er min favoritt) skal vist være det drikke med minst kalorier. Jeg har vært på SATS i 2 timer i dag for å kunne drikke vin i kveld.
    Skulle gjerne vært hos deg i kveld, men andre forpliktelser tok presedens dessverre. Vi får treffes en dag og utveksle tips og gode vyer for en slankere fremtid.
    Kos deg i kveld

    SvarSlett