onsdag 16. mars 2011

Dag 3

Jeg nyter følelsen av at ting endrer seg til det bedre. Kombinasjonen av vårens sollys, en litt ledigere kalender enn jeg har hatt tidligere i år, et ryddigere hjem og et nytt slankeprosjekt har gitt meg ny energi. Det mentale overskuddet som skal til for kritisk redigering, omskriving, nylesning og mer omskriving av den vitenskapelige artikkelen jeg holder på med er tilbake. Det er superdeilig.

Men alt er ikke bare enkelt heller. Jeg kan ikke bruke mat som en liten mental pause i dagen. Jeg kan ikke bare spise det som måtte befinne seg nærmest. Jeg må tenke nøye over hvor mange kalorier som er igjen, og hva jeg skal spise i kveld. Hvis jeg feilberegner, så blir jeg gående lenge sulten. 2500 kalorier er egentlig ikke så lite. Det er det normale dagsbehovet til en voksen mann - men kroppen min er så stor at den bruker over 3000 kalorier på bare å holde seg i gang gjennom en vanlig dag. Men dermed blir jeg også sulten. Kanskje mest når jeg ikke planlegger. Både i går og i forgårs gikk det for langt mellom lunsj og middag. I dag har jeg tatt en Bendit smoothie og en Wasa sandwich som mellommåltid, og det hjelper litt. Likevel må jeg passe på at jeg ikke spiser middag for seint hvis jeg skal unngå å bli skrubbsulten.

Jeg har også hodepine. Nå tror jeg kanskje det kan komme av litt stillesitting og mye dataspilling et par dager, men jeg både legger meg og står opp med litt vondt i hodet. Så jeg har en snikende mistanke om at det er kroppen som omstiller seg til et endret kosthold. Og da vet jeg at det kommer til å gå over. Det er bare ikke noe gøy når det står på.

Alt i alt er jeg tross alt fornøyd. Ikke bare med Det Nye og Bedre Livet; jeg har jo fått masse oppmuntringer av folk som har kommentert her, eller på facebook også. Denne bloggen importeres direkte dit. Det hjelper - jeg kan ikke svikte meg selv eller mine lesere nå :-)

1 kommentar:

  1. Hei Christer
    Jeg tror det er veldig vanlig med hodepine når du legger om kostholdet sånn plutselig. Pass på å få i deg nok vann så går det nok over om noen dager.

    SvarSlett