tirsdag 22. mars 2011

Møtetrusselen

Dagen i dag byr på en gjenganger av en utfordring: Møtemat. I dag får jeg til og med to runder av den. Først har vi hatt Utenriksdepartementets Europaforum for forskning på jobben, som ble avsluttet med "lett lunsj". Dette var et utbud av grove "ciabattaer" og focacciaer med diverse pålegg. Senere i dag skal jeg være ordstyrer for Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo, hvor jeg regner med at vi får wraps.

I begge tilfellene er det upraktisk og dyrt å ordne mat på egen hånd, for ikke å snakke om masochismen i å se på andre spise når du selv er sulten og burde spist. Så jeg velger å spise møtematen. Den er i håndterlige porsjoner. Likevel får jeg en gnagende usikkerhet: Hva er i denne maten? Er det noen skjulte kaloribomber? Så jeg ender opp med å anslå kaloritallet. "Hm, denne grove ciabattaen... Jeg tror det er 600 kalorier, kanskje. La oss si 700." Og så fører jeg 700 kalorier i vektklubbdagboka. Og jeg fører omtrent det samme på wrapsen i kveld. Men jeg kommer ikke unna at jeg kan ha tatt feil begge veier. Hva om jeg har spist for mye? Hva om jeg har slått inn alt for mange kalorier og blir helt ulvesulten? Jeg velger å leve med risikoen.

7 kommentarer:

  1. Hei og hå. Dette kjernner jeg SÅ igjen! Fint å prøve å ha med matpakke, men viktigere er å ikke henge seg opp i de gangene man må spise denne djevelens mat! Hang in there!

    SvarSlett
  2. Så jo ikke så ille ut de Chiabatane. Egg og salat. Du kan jo eventuelt fjerne den ene halvdelen med brød om du vil spare litt kcal

    SvarSlett
  3. Nei, de var fine de. Det er mer uvissheten enn kaloritallet jeg mislikte :-)

    SvarSlett
  4. Haha, jeg kjenner galskapen og kaloritaksameteret som tar fokus fra møtet innmari godt igjen. Tipset jeg har fått er "spis et par magre kliknekkebrød før den vanskelige situasjonen", og det fungerer sånn halvveis.

    Fordi: Digre, fete, påleggsbefengte smørbrød er det beste jeg vet etter vafler med gulost.

    SvarSlett
  5. Jeg bestiller ganske ofte møtemat og har kanskje vært litt tankeløs med tanke på det. Har dere noen tips til meg om hva slags møtemat som er bra hvis man vil ta hensyn til både dem som teller kalorier og dem som er skrubbsultne?

    SvarSlett
  6. Marthe: Takk for gode tilbakemeldinger :-)

    Martin: Tja, nå er jeg ingen guru. Men når det gjelder drikkevarer, så er det en fordel med sukkerfri alternativer. Skal du ha brus, ha med et par lightalternativer/farris. I forhold til mat, så er pizza veldig trøblete: Stappfullt av kalorier, du må spise mye for å bli mett, og du mister lett oversikten. Skal det være ferdigting, så er grove baguetter/brødskiver med lite smør/fett på, magert pålegg og rikelig med grønt en bra vinner. Her finnes det mye godt etter hvert. Det behøver ikke være kruskakli med salat, men skinke er bedre enn salami, kylling eller kalkun bedre enn rødt kjøtt osv. Ost har masse kalorier og fett ofte. Hvis det er et møte hvor det passer sånn, så er det kult om folk kan smøre selv - da er det lettere å tilpasse til egen hunger. Grovbrød metter godt, og litt varierte pålegg gjør at det er noe for en hver smak. Ellers er sushi magert, men det er ikke jeg noe særlig begeistra for. Indisk er fetere enn thaimat, men mye nøtter = mye kalorier også der.

    Litt usammenhengende tanker, men kan kanskje være litt til inspirasjon :-)

    SvarSlett
  7. Takk for tipsene, skal prøve å bli mer bevisst :)

    SvarSlett